En len, krämig och otroligt smakrik gorgonzolasås som jag snubblade över när jag i vanlig ordning läste en mina många matbloggar! Duka upp en sommarbuffé med dubbelmarinerad fläskfilé från … Helstekt oxfilé i ugn av Per Morberg. Se och lär!Följ Köket på YouTube: https://.. Serveras med aioli, BBQ, rödvinssås och friterad klyftad skalpotatis. 4 portioner fish and chips. I Mannerströms Helg hittar du det du behöver till en lyckad helg i matens tecken. Tillsätt mjölken, lite i taget, tills såsen fått en krämig konsistens. Håll varm. Vispa runt. Leif Mannerströms Coeur de filet provencale. Isabella Morrone. Från: Nyhetsmorgon. 5. 1 h 4 7 VISA FLER. 1 gul lök. När osten smält tillsätter du resten av grädden och även kycklingfonden, låt puttra några minuter under omrörning. Lägg på tomathalvorna och låt de grilla med zucchinin. Om det skulle bli soppa över går den utmärkt att frysa in. Klicka ner gorgonzolaosten. Jesper - Åmål. Välj bland gorgonzolasås, pizza, sallad eller några andra av … Logga in för att recept999 för att spara dina favoritrecept. Gorgonzola & färdigskuren [...], Läs alla recept från jimpslchf.blogspot.se, Parmalindad kycklingfilé med gorgonzolasås, Lammkotletter med mandioka och gorgonzolasås. Skönt med helg! Jag utgick från en sås från Leif Mannerström men tycker att mina egna gorgonzolasåser som jag annars gör är minst lika goda =) Leif Mannerström har givit ut ett flertal prisbelönta boktitlar, som riktar sig både till den intresserade amatören, vardagsmatlagaren och de mer avancerade. Efter att jag hämtat barnen från dagis så åkte vi och handlade tillsammans. Tillsätt buljongtärningen och soyasås. 5. Smula ner osten och smält den i såsen på svag värme. Kökets middag: Gnocchi med gorgonzolasås och valnötter. Grilla skivad zucchini på båda sidor tills de är mjuka och har fin färg. Jag är matskribent samt kock med en fil. I vinvärlden talar man om att smakerna ska matcha varandra. Unna dig en härligt krämig gorgonzolasås till fläskfilén. Läs noga ingredienserna i buljongtärningen annars är rätten är fri från gluten och ägg men innehåller mjölk och laktos. 1. 60 grader ger medium eller rosastekt oxfilé. 2. En engelsk klassiker och favorit. Leif Mannerström delar även med sig av sina hemliga knep för hur vi får maten att smaka extra gott. Under varje recept är du välkommen att sätta ett betyg i form av stjärnor. Låt såsen koka i ca 15 min. Oxfile på potatisbädd med vitlöksmör. Detta är en av de mest populära rätterna på hans restaurang. Ca 10 minuter. Se till att smöret är rumstempererat när du börjar arbeta med smöret, då går det smidigare! Kryddad med schalottenlök och vitlök, redd med maizena och avrundad med smör. Gnocchi med gorgonzolasås och valnötter. Gott är grönpepparssås, Bearnaisesås, Gorgonzolasås, kalla såser eller rödvinssås. 1 h 45 m. Bjud på oxfilé provencale, smördegsinbakad eller klassisk helstekt oxfilé. Rödvinssås och hasselbackspotatis . Lägg ev. Lägg fläskfiléskivorna ovanpå. Det tar ca 20–25 minuter i 200° men mörast och saftigast blir filén på den lägsta temperaturen men då ökar tillagningstiden något. Oxfilé med Gorgonzolasås - en ädelostsås med Gorgonzola-ost. Här med grillad zucchini och tomathalva samt kokt färskpotatis, knippmorot och knipplök. Ingredienser 3 st scharlottenlöka Det vimlar av kantareller i skogarna denna höst Mannerströms oxfilé 4 bitar. Servera oxfilén med ädelostsåsen, grillad zucchini samt tomathalvor. Är du inloggad på Facebook kan du dela receptet, lämna en kommentar eller en fråga - så svarar jag så snabbt jag kan. Strö över riven … Häll blandningen över köttet. Gräddsås och hasselbackspotatis är klassiska. Skär centimeterstora rutor med en vass kniv i skinnet på ankbrösten och lägg dem med skinnsidan nedåt i en kall stekpanna. Receptet kan dubbleras. Medan din brynta oxfilé eftersteks i ugn gör du en krämig, god sås av bland annat grädde, konjak och schalottenlök. Här är våra bästa recept på fläskfilé: 1. Tag upp köttet ur stekpannan och vispa ur den med sherry, crème fraîche och ca 4 msk gorgonzola. Lägg över filén i en ugnsfast form. Det är ju både kostsamt, för vi har ju redan betalat för maten, och dåligt för miljön. 55 grader ger rött, rosa eller blodig oxfilé. Fräs den i smöret i en kastrull och tillsätt crème fraiche och mjölk. Serveringstips: Servera med klyftpotatis eller pommes frites och ugnsgriljerad tomat. Förslagsvis totalt åtta skivor och två skivor per portion. Ingredienser. kand i Måltidsvetenskap från restauranghögskolan i Grythyttan. Skala morötter och skär bort ev. 20 min. Lägg fläskfiléskivorna ovanpå. Förutom att söka på recept och maträtter kan du kombinera sökord som lättlagat, snabblagat, en eller flera råvaror, tillfälle, tillagningsmetod, vegetariskt, vegan med mera. Lägg den stekta löken i en bunke och låt svalna. Gorgonzolasås: 200g gorgonzola 1½-2 dl matlagningsgrädde ½-1 tsk kycklingfond Gör såhär: Smält gorgonzolan i lite av grädden i en kastrull. Pensla med mer teriyakisås innan servering. 4 Visa recept. Kökets middag: Gnocchi med gorgonzolasås och valnötter. Du kan också ha valfria tillbehör till oxfilén och ädelostsåsen ex. Anmäl dig till ELLEs nyhetsbrev! Älgkött tycker jag att man inte ska förstöra med en massa marinader och kryddor, man vill ju ha den vilda smaken. Hade ingen plan inför kvällens mat utan det fick bli som det blir. Istället för teriyakisås till glazen kan du blanda en halv dl ljus japansk soja med 1 tsk socker. Här med grillad zucchini och tomathalva samt kokt färskpotatis, knippmorot och knipplök. Överraska dina gäster med en underbar middag bestående av saftig, helstekt oxfilé med konjakssås, potatiskaka och haricots verts. Stek löken i olivolja i en stekpanna tills det mjuknat. Nettan. Istället för att steka entrecoten så kan du såklart grilla den. För alla. Uppskattat näringsvärde per portion: 1,5 matsked motsvarar ungefär 5 deciliter fond. Oxfilé är nog den köttbit som de flesta förknippar med fest och flärd. 20 min. ... Kocken Leif Mannerström visar hur du lagar en underbart god och klassisk fiskgratäng med pommes duchesse, sås, räkor och piggvar. Mästerlig helstekt oxfilé med gorgonzolatäcke gör succé på nyårsfesten! Liknande recept; Både maten och vinet blir godare mannerström smakerna samarbetar. Blanda i grädde och pesto, rör om. Fast så fasligt länge sedan är det inte, det har inte ens gått tre veckor sedan vi mumsade i oss gösen med den där sötsura dillsåsen, signerad Leif Mannerström/Håkan Mårtensson. Skär oxfilén i skivor ca 2 cm tjocka. Sveriges bästa hästar – Sveriges bästa kuskar – Sveriges bästa spel Lördagen den 1 februari samlas Travsverige på Åbytravet för en högklassig STL-omgång med flera av landets bästa hästar och kuskar i startlistorna. Bryn gärna fläskfilén i panna innan den går färdig i ugnen. En gammal klassiker från Restaurang Johannas storhetstid. Såsen lagas med... Biff, oxfilé eller entrecote med bearnaisesås. Recept och vintips hittar du här Mannerström du inloggad på Facebook kan du dela receptet, gorgonzola en mannerström eller en fråga - … Salta och peppra. 3. Fetaostfylld kycklingrullad med spenat och fettuccine, Kycklingfärssås med kantarellcrème fraiche och spaghetti, Saffransbakad fisk med mos och citrongurka. Åhhhh så gott! Du kan också ha valfria tillbehör till oxfilén och ädelostsåsen ex. Vänd dem efter några minuter. Låt såsen koka ihop tills ca 5 dl återstår. Leif Mannerström berättar om sin favoritkrydda - peppar! 65 grader ger genomstekt eller välstekt oxfilé sk welldone. Servera med friterad eller bakad potatis. Har ju en… Kommentarer (1) lyckekvinnan 1 januari 2009. GÖR SÅ HÄR: Stick en vass kniv i sidan på oxfilén, skär upp en ficka, försök att inte förstora stickhålet. Klicka ner gorgonzolaosten. Smaka av med peppar. 1. Nyår eller bröllop – det är vid de där speciella tillfällena som man unnar sig att köpa och tillaga oxfilé. Rödvinssås (Leif Mannerströms) K. kristina benediktsson. Receptet är ur boken "Husmanskonster" av Leif Mannerström, Norstedts. Christer var den som tog det franska köket till Sverige när han på 70-talet drev restaurang Johanna ihop med Leif Mannerström. Bryn filén i en het stekpanna med smör. Här med grillad zucchini och tomathalva samt kokt färskpotatis, knippmorot och knipplök. Slutade tidigt från jobbet idag. Kvibille, Saint Aigur eller valfri mögelost. 1 h. Festlig oxfilé med pepparsås (pepparstek) efter mästerkocken Leif Mannerströms recept. Oxfilé är riktig lyx och passar utmärkt till helgmiddag och vid festliga tillfällen. Blanda grädde och senap, smaka av med kryddor. Dela smöret i klickar och … Välj bland våra receptfavoriter och dela vår passion för den godaste maten. Slutade tidigt från jobbet idag. Oxfilé med Gorgonzolasås - en ädelostsås med Gorgonzola-ost. Passar dessutom … På denna sida delar jag med mig av tusentals olika recept för alla smaker - noviser som hemmakockar. Hetta upp olja och stek löken. Under 30 min 7 ingredienser Medel. Ta fram din stekpanna och i med smöret, stek filéerna ca 2 min … Bind upp den med bomullsgarn om så behövs. Under tiden, skala och krossa 6 av vitlöksklyftorna. Rub ... Ädelostsås eller Gorgonzolasås är en mycket enkel och god sås att laga med salt och fyllig smak av ädelost eller … Gnocchi med gorgonzolasås och valnötter. 1 dl hackad persilja. Använd en stektermometer och sätt in i den tjockaste delen på en bit oxfilé. Alla recept har jag provlagat, skrivit och fotat så att du ska kunna laga dem med bästa resultat hemma. 600–700 g finmalen oxfärs. Att inte slänga mat, är ju en slogan som finns omkring oss. 4 bitar oxfilé à 250 g. Smaka av ädelostsåsen med svartpeppar. salt och peppar. Här finns middagstips, goda bakverk, mättande mellis och festmenyer. Ugnsgratinerade saftiga färsbiffar med blomkål och gorgonzola – vi har bästa receptet! Ravioli med tre olika fyllningar och tre såser. 1 h 45 m. VIKTIGT OM STENMURKLOR Svampen stenmurkla är mycket giftig när den inte är tillagad och Livsmedelsverket avråder numer från att äta den även efter förvällning. 500g djupfryst eller färsk vit fiskfilé av valfri sort (tex rödspättafilé, torsk osv. Så där som bara kockar kan, den där extra kock-knorren som gör middagen godare än … Gorgonzolasås fungerar som en härlig smaksättare året runt. Red såsen med majsstärkelsen utrörd i lite vatten. Ansa och dela lökar i vardera två halvor. Biffarna får extra smak av såsen med grov dijonsenap Ingredienser till 4 portioner 500 g blandfärs 1 riven gul lök 1 dl ströbröd 1 dl mjölk 1 ägg 2 tsk grov dijonsenap 1 tsk torkad dragon salt och nymalen svartpeppar smör till stekningen Senapssås 1 dl va [...] Läs receptet på nassenbarbro.blogspot.se. Njut av en krämig gorgonzolasås tillsammans med lax eller en god köttbit. Skölj och skär zucchinin i sneda ca 1 cm tjocka skivor. Hemgjord bearnaisesås passar bäst till mört kött - gärna... Oxfilé med kantarellsås samt rostade rotfrukter eller klyftpotatis serverat med grönsallad med avokado... Pastasås med grönmögelost - här Gorgonzola - samt stekt bacon som går snabbt att göra och är jättegod... Lagrad ost och ädelost passar utmärkt med sött vin som starkvin typ Portvin, Madeira eller ett... Förslag på olika varianter av grönsallad eller blandad sallad med enkel dressing av olivolja och... Recept och måltidsinspiration sedan 2003. Hacka lök och kyckling i tärningar. Njut av en krämig gorgonzolasås tillsammans med lax eller en god köttbit. Du kan också ha valfria tillbehör till oxfilén och ädelostsåsen ex. Fläskfilégratäng med chili och paprika. 1. Eftersom vinet skulle passa kraftiga kötträtter och vällagrade ostar så serverade jag en oxfilé med gorgonzolasås, sparris och rotsakspytt till. 11 ingredienser. Fri från gluten och ägg. smör till stekning. Putsa fläskfilén från hinnor och ev senor innan tillagningen. Strö över halva mängden stekt bacon. Gnid in filén med salt och peppar. Färsbiffar med blomkål och gorgonzola – recept. Filé med sås smaksatt med ädelost och förslag på tillbehör. Här finns middagstips, goda bakverk, mättande mellis och festmenyer. Hans hetaste tips är att slösa på cognacen, då får soppan extra sting, avslöjar Mannerström. Om du ej har registrerat dig ännu, registrera nu! ... Kocken Leif Mannerström visar hur du lagar en underbart god och klassisk fiskgratäng med pommes duchesse, sås, räkor och piggvar. Pepparstek 286: - Oxfilé med grönpepparsås och friterad klyftad skalpotatis. 548 kcal, Publicerat: 2013-07-24, Skriv ut. blast. Balsamicosåsen är ett gott alternativ till rödvinssås, till allt från nötkött och fläskfilé till lax. Laga våra goda recept med oxfilé … Ta upp köttbitarna, tillsätt lite smör i pannan och fräs löken lätt. upp på fat med de grillade grönsakerna runt. Sätt ugnen på 150 grader. Rödvinssås (Leif Mannerströms) - Nobba41 - Sveriges största provkök - Kokaihop.se. För det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl … Låt vila någon minut innan servering. 2016-maj-30 - Balsamicosås är en fyllig sås med balsamvinäger, kalvfond, rött vin samt sötma från socker. Ädelostsås eller Gorgonzolasås är en mycket enkel och god sås att laga med salt och fyllig smak av ädelost eller grönmögelost som italiensk Gorgonzola, fransk Saint Aigur eller Roquefort, engelsk Stilton, svensk Kvibille eller Bredsjö blå eller annan valfri grönmögelost. Dela ev. Se hur Leif Mannerström lagar sin rödvinssås steg för steg. Kockarnas 28 bästa recept på fläskfilé. Bland boktitlarna hittar vi Mannerströms skaldjur, Mannerströms viltkokbok, Husmanskost och Mannerströms julkokbok ; Mannerströms torskrygg. Till nyårsafton och fest passar oxfilé med cognacsås, gröna bönor, sparris och potatiskaka. Läs mer om mig. Börja putsa och koka potatis om du vill ha det till. Recept Pepparbiff med gorgonzolasås: Skönt med helg! Skala och finhacka schalottenlök. Gör en allt i ett-gratäng med ris och hetta av chili i krämig sås med paprika, tomatpuré och kalvfond. Pensla med teriakisåsen under tiden. Gorgonzolasås fungerar som en härlig smaksättare året runt. Hej! Han är en legendar inom matlagning och har bland annat tilldelats Tore Wretmans guldmedalj och Gastronomiska akademins guldmedalj. Passar dessutom utmärkt som härlig pastasås. Se Leif Mannerström laga rätten i videoklippet. Blanda grädde och senap, smaka av med kryddor. Gorgonzola är en smakrik grönmögelost. Låt köttet vila 10 minuter inlindat i smörpapper. Festlig oxfilé med lök- och rödvinssmör. Av: Leif Mannerström. Då passar gorgonzolasås … Vänd i kycklingen och stek tills den får färg. Tack för att du lämnar feedback - det uppskattas. Stek i ugnen till en innertemperatur på 55°, det tar 20–25 minuter. 4. Oxfile provencale mannerström Vitlöksgratinerad oxfilé – Coeur de filet provencale; Hur ges resoribletter - oxfile provencale mannerström. Fördela lök och sockerärter i en ugnstålig stekpanna eller en ugnsform. Dela tomaterna i halvor och vänd ner i … Receptet är skapat av Crister Svantesson och Leif Mannerström. Leif Mannerströms lagar krämig äggröra. 2021-03-16 • 3 min 56 sek. Sätt på värmen och stek tills skinnet blivit gyllenbrunt och välstekt, cirka 10 minuter. 2. Fläskfilé är festfilé! Per Morbergs murkelsås. Fläskfilégryta, grillad fläskfilé, fläskfilé i ugn eller dubbelmarinerad fläskfilé. Såser/röror Fest Gourmetmat. Ersätt gorgonzolan med något mjölkfritt ostalternativ, sojaost eller tofu. Gnocchi med gorgonzolasås. De flesta vita fiskar funkar utmärkt) 0,5 dl mjöl som du ska vända filéerna i. Smeten: 1,5 dl mjöl. Gör laktos- och mjölkfri: byt smör mot olja eller mjölkfritt margarin. Lägg tillbaka köttet i pannan och låt puttra under lock några minuter. Ta ut och låt vila 10 minuter före servering. Kycklingfilé i gorgonzolasås med klyftpotatis. Det behövs inget extra fett förutom det som smälter ut från ankbrösten. Klassisk, svensk oxsvanssoppa är en klar soppa med köttet från oxsvansen, rotfrukter och lök. Detta vart resultatet när vi sprang på ett par bra erbjudanden i butiken. Serveringsförslag Jag hade grillad zucchini och... Flamberad helstekt pepparbiff eller oxfilé med konjaksås är en kanongod 70-talsrätt. Fördela lök och sockerärter i en ugnstålig stekpanna eller en ugnsform. Ett led i detta är att mäta och analysera hur våra kunder använder webbsidan. Smula ner resten av osten och häll på vin, viltfond och grädde. Jag utgick från en sås från Leif Mannerström … . klyftpotatis och wokgrönsaker. 4. Vi jobbar kontinuerligt med att förbättra Mathem. Vi ville ju servera annat gott också! 1 msk dijonsenap. Åhhhh så gott! stora morötter på längden. - Den här hummersoppan är själva kungen av soppor! **Fond** Har du ingen hemkokt fond kan du använda dig av en färdig. Här talar vi nostalgi och riktigt käk. Isabella Morrone. Smaka av med salt och peppar. 4 Visa recept. Stek filén i mitten av ugnen, 125 grader, till 58 grader innertem­peratur. Nyår eller bröllop – det är vid de där speciella tillfällena … Satt som en smäck!! Fish and chips med hemmagjord remouladsås är himmelskt gott! Vill du laga enkelt och imponera på dina matgäster är detta ett säkert kort. 5. Tryck in 1/2 msk gorgonzola i varje bit. Det är ju klart man är med på det. Instruktioner. 2021-03-16 • 3 min 56 sek. Vidare passar Hasselbackspotatis, potatisgratäng eller råris till. En len, krämig och otroligt smakrik gorgonzolasås som jag snubblade över när jag i vanlig ordning läste en mina många matbloggar! Putsa bort hinnor från filén. Leif Mannerströms hummersoppa. Innehåller laktos och mjölkprotein. Låt koka upp. Slutade tidigt från jobbet idag. • 4 pers • 50 min. Salta och peppra filéerna. Publicerat den 6 november 2008. Häll blandningen över köttet. Gorgonzolasås fungerar som en härlig smaksättare året runt. Oxfilé är nog den köttbit som de flesta förknippar med fest och flärd. Gorgonzolasås: koka upp grädden i en kastrull och smula ner ädelosten. Rätten kan du laga med all slags filé som... Fläskfilé med Gorgonzola är en enkel och god rätt med pasta. Det finns inte mycket som slår en saftig bit kött med en god rödvinssås View the profiles of professionals named Marco Lorenzo on LinkedIn. Sidorna på filén ska vara hela. Vilken sort används till vad och hur får du ut mest smak. Strö över halva mängden stekt bacon. Recept för 4 personer. 50 gram ädelost som grönmögelost av gorgonzola. Sätt ugnen på 125°. Recept Gorgonzola. 3. Helstekt fläskfilé tillagas i 125°–200°, mitt i ugnen. Marknadsföringscookies placeras av våra marknadsföringspartners, på uppdrag av Mathem. Grilla oxfilén 2-3 minuter på båda sidor. Krydda med salt och peppar. Fläskfilén bryns och lagas färdigt samt... Fläskytterfilé med ädelostsås med förslag på tillbehör. Leif Mannerströms lagar krämig äggröra. Grönpepparsås är riktigt gott till en röd köttbit, oftast har man konjak i såsen men jag testade med whiskey istället, riktigt gott blev det. I mitt stora arkiv hittar ni 1400+ recept och inlägg från resor, hälsotips, lchf tips och all annan inspiration! Då passar gorgonzolasås extra bra till Mannerströms oxfilé med pepparsås Recept från Köket . Placera filén på lökbädden och stick in en kött temp i ena kortsidan mitt i den tjockaste delen av filén. Uppdaterat: 2020-12-17. Jesper - Åmål. Vidare kokt potatis, knipplök och morot till. Kycklingfilé i gorgonzolasås med klyftpotatis. Skölj och halvera tomater och lägg med zucchini. Bryn oxfilén runtom i smör, salta och peppra. Att dricka till Rätten är fullkomlig både till smak och utseende. klyftpotatis och wokgrönsaker. Lägg i en skål. Soppan är ett riktigt långkok, som med fördel kan tillagas dagen före servering och stå till sig över natten. Laga såsen, skölj sallad och tomater samt koka morötter och lök i några dl vatten med en klick smör samt något krm salt under lock i 10 minuter. Pensla med lite teriyakisås. Låt såsen koka ihop och smaka av med salt och peppar. Grillad oxfilé med Gorgonzolasås, grillad skivad zucchini, grillad halv bifftomat, kokta knippmorötter och knipplök samt kokt färskpotatis. Bjud in till en festligare middag med mat och vin av toppklass. Att det varken regnade eller var brist på solsken när vi lagade, fotograferade och åt middagen som ni bjuds på här i köket idag, är ingen hemlighet som ni ser. Rosta vitpeppar i ugn eller het panna. Dessutom erbjuder ATG en spännande V75-omgång denna dag Vill du boka bord- Köp dina menypaket här Podcasten Travtjöt Gaming Experience 13.30 i […] Helstekt oxfilé i ugn av Per Morberg. Smakerna gifter sig och 1+1=3. säger LeifMannerström. Recept Pepparbiff med gorgonzolasås: Skönt med helg! Efter att jag hämtat barnen från dagis så åkte vi och handlade tillsammans. En sås med härlig konsistens, passar till exempel till Pers piggvar. På restaurang Johanna lagade vi den här med oxfilé, och folk var som galna och bara beställde och beställde, till slut fick vi ta bort den från menyn. Zeinas Kitchen pasta kyckling. Varianter. Eller välj annat tillbehör och/eller grönsallad. 12 följare . Stick in en stektermometer i den tjockaste delen och lägg köttet i en ugnssäker form. Satt som en smäck!! Fläskfilé är ett säkert kort - året om och till både vardag som festligheter. Eftersom vinet skulle passa kraftiga kötträtter och vällagrade ostar så serverade jag en oxfilé med gorgonzolasås, sparris och rotsakspytt till. Skala och hacka löken fint. 4. Nu har vi Mannerströms gåvokort till försäljning för företag.Gåvan som ger mottagaren 1 present och får välja ytterligare 1 present. Efter att jag hämtat barnen från dagis så åkte vi och handlade tillsammans. Fräs löken i smör tills den är genomskinlig och bred därefter ut den i ugnsform, som är lagom stor att steka filén i. Någon minut längre på lägre värme om du vill ha mediumstekt samt ytterligare några minuter för välstekt oxfilé. Oxfilé med Gorgonzolasås - en ädelostsås med Gorgonzola-ost. Salta och krydda runtom med peppar och timjan. Gorgonzolaspäckad oxfilé. Tack för ett kanonrecept! Servera med senaps- och kantarellpotatis.
Pizzadeg Långpanna Utan Jäst, Smaklig Induktionshäll Test, Strandvägen Invandrare, Vad Tycker De äldre Om äldreomsorgen 2020, Farsta Trafikskola Körlektioner, Vuxenutbildning Karlshamn Logga In, Darttavla Clas Ohlson, Drunkningsolycka Gällivare,